Одною із форм позитивної оцінки вчителя є заохочення. У
«Педагогічній енциклопедії» відзначається, що воно є «мірою педагогічного
впливу, яка виявляється в позитивній оцінці педагогом навчання, праці,
поведінки дітей і яка спонукає їх до подальших зусиль» .
Майстерність вчителя багато в чому визначається тим, наскільки він
володіє багатим арсеналом різних форм заохочення і застосовує їх згідно з
ситуацією під час оцінювання діяльності кожної дитини, а особливо дитини
шестирічного віку.
Навіть мимохідь висловлена схвальна репліка на адресу
учня, посмішка, нарешті, легкий дотик до дитини — все це за умови вмілого
використання може справляти великий мотиваційний вплив.
Мотивована
педагогічна оцінка впливає на діяльність шестирічних дітей. Що містить у собі
ця оцінка?
Визначає взаємозв’язок між ставленням дитини до
діяльності та її результатами: «Уважно слухав — усі приклади розв’язав
правильно»
Фіксує позитивне ставлення дитини до свого вчителя: «Уважно
слухав моє пояснення»
Ставлення вчителя до дитини: «Я задоволена тобою»
Позитивна оцінка особистості дитини: «Ти молодець»
Така мотивована оцінка дається у присутності однолітків і
це справляє благотворний вплив як на учня так і на класний колектив у цілому.
Для шестирічних школярів характерна не диференційована
самооцінка. Вони розглядають оцінку результатів своєї діяльності як ставлення
до них самих. Тому використовування негативних оцінних суджень, щодо дітей
цього віку має бути обмеженим. Негативна оцінка може лише тоді сприятливо
впливати на результативність діяльності, якщо вона обґрунтована і умотивована.
Коли вона усвідомлюється самими учнями як справедлива, тоді вона є істотною
умовою позитивного впливу на дитину. Оцінка впливає і на навчальну діяльність
школярів, і на взаємини між ними у класному колективі, на стосунки між
педагогом та учнями, на формування інтересів самооцінки, взаємооцінки, мотивів
учіння.
Тому вчитель повинен відноситися до оцінювання учня не
лише принципово і відповідально, а й з урахуванням психічного розвитку
шестирічної дитини, характеру її включення у навчальну діяльність.
Вчитель початкових класів
Заставнівської гімназії
Стасюк Г.Б.
|